FORFATTEREN


Jeg har lenge vært fascinert av Paris under tidsepoken La Belle Époque, og da jeg i 2012 kom over det ikoniske bildet av togulykken på Gare de l'Ouest i Paris i 1895 i en bok fra National Geographics så slo det meg at det kunne være en interessant historisk hendelse å spinne en historie rundt. Da jeg undersøkte litt mer oppdaget jeg at verdens første filmfremvisning også fant sted i Paris det samme året, så da var årstallet for handlingen i fortidshistorien bestemt. Så det er altså mange år siden idéen kom, det tar tid å skrive en roman! 



Granville-Paris ekspress nr. 56 kjørte den 22. oktober 1895 gjennom sporstopperen i enden av spor 6, braste gjennom vinduet i andre etasje på stasjonen Gare de l'Ouest og landet på Place de Rennes ni meter nedenfor.


Fra drøm til bok

Jeg sendte som de fleste håpefulle debutanter inn manuset mitt til de fire største forlagene, men da jeg ikke fikk napp hos noen av dem ville jeg gjøre manuset enda bedre før jeg sendte det videre til flere forlag. Jeg tok et skrivekurs i regi av Tiden forlag, og betalte også for en konsulentuttalelse. Parallelt med å forbedre manuset fikk jeg vite om BoldBooks, som tilbyr alle tjenester man trenger for å gi ut på eget forlag. Og jo mer jeg undersøkte, jo mer ønsket jeg å ta eierskap i min egen utgivelse. 

Jeg kontaktet derfor BoldBooks november 2019, og var så heldig å få dyktige Nina Grove Hansen som redaktør. Etter en rekke redaktørrunder var kvaliteten hevet så mye at redaktøren min mente jeg kunne ha en god sjanse hos et etablert forlag. Men etter å ha betalt for redaktør, språkvask, ombrekking, omslagsdesign, produksjon av e-bok og trykking av papirbok etc av egen lomme var jeg ikke lenger villig til å gi fra meg rettighetene til et etablert forlag. Og få en ny redaktør med kanskje helt andre synspunkter på hvordan ting skal være, og så vente enda ett år eller to på utgivelse. Så jeg har valgt å ikke sende det nye manuset til etablerte forlag, nå får det bære eller briste! 

Boken gis derfor ut på mitt eget nyopprettede forlag, Époque Forlag. Og når sant skal sies synes jeg det har vært kjempespennende å selv få bestemme og være involvert i alt fra ombrekking til hvordan omslaget på boken skulle se ut. Når man nå kan få bruke de samme frilansredaktørene, språkvaskerne, omslagsdesignerne etc som de etablerte forlagene bruker så trenger man jo strengt tatt ikke et etablert forlag lenger for å gi ut en bok med god kvalitet.